Els Borst Netwerk Inspiratieprijs

Wie nomineer jij voor 2021?

Ook in 2021 reikt het Els Borst Netwerk weer een Inspiratieprijs uit aan een inspirerende vrouw die iets bijzonders heeft bereikt!
Dit jaar is het thema: Inspirerend tijdens corona.

Hieronder vind je hoe het in zijn werk gaat en hoe het precies zit met het thema van dit jaar.

Nominaties insturen is voor 2021 helaas niet meer mogelijk. De deadline is reeds gesloten. EBN-leden ontvangen een mail over de genomineerden van 2021.

Algemeen

De Els Borst Netwerk Inspiratieprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een inspirerende D66-vrouw die iets bijzonders heeft bereikt voor de partij. Dit kan op bestuurlijk gebied binnen de afdeling of omdat zij – tegen de stroom in – een belangrijk initiatiefvoorstel door de gemeenteraad heeft gekregen. Het kan zijn dat ze een bijzonder track record heeft of bijzondere resultaten boekt.  Maar een nominatie kan ook betekenen dat zij zich op een aansprekende manier binnen de politieke omgeving beweegt. De prijs zien we als inspiratie voor de leden van het Els Borst Netwerk maar ook als aanmoediging voor de winnaar om zich te blijven inzetten.

Thema 2021: Inspirerend tijdens corona.

Dit jaar is het thema gekoppeld aan de coronacrisis die Nederland en de wereld al meer dan in jaar in haar greep houdt. We gaan op zoek naar iemand die:

• zich al langere tijd inzet voor de thema’s waar het Els Borst Netwerk voor staat, zoals gendergelijkheid en
  • die tijdens de coronacrisis een bijzondere prestatie heeft geleverd.

De Inspiratieprijs willen we dit jaar vooral laten gaan naar iemand die wat minder op de voorgrond is geweest, iemand die wat minder bekend is in den landen. Vooral omdat er tijdens de coronacrisis ook veel stille krachten zijn geweest die een inspiratie kunnen zijn voor ons allemaal.

Hoe gaat het in zijn werk?

De verkiezing van de Inspiratieprijs vindt plaats aan de hand van nominaties die worden ingezonden door anderen. Dit betekent dat alle leden van D66 gegadigden kunnen voordragen.

Vervolgens zal het bestuur de ingezonden nominaties toetsen aan de criteria voor de prijs van dit jaar. De genomineerden worden vervolgens per e-mail op de hoogte gebracht dat ze zijn voorgedragen en hebben dan de mogelijkheid om zich eventueel nog terug te trekken. De nominaties worden dan per e-mail aan onze leden bekend gemaakt. Via interne verkiezingen bepalen de leden wie dit jaar de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs krijgt toegekend. Aan genomineerden en voordragers wordt gevraagd om geen campagne te voeren maar wel om een leuk stukje in te zenden voor de verkiezing.

Bekendmaking winnaar 2021

Tijdens de Netwerkdag op 26 juni wordt de winnaar bekend gemaakt.

Winnaar 2020

Vorig jaar was Fonda Sahla de winnaar van de Inspiratieprijs! Zij won de prijs voor haar tomeloze inzet in de lokale politiek in Den Haag.

Fonda: “Toen mijn oudste zoon op de basisschool zat, deed hij het zo goed dat hij extra uitdaging nodig had. Toen ik daarom vroeg, kreeg ik te horen dat als mijn zoon op een witte school zou zitten hij een gemiddelde leerling zou zijn. Dat maakte een soort vuur in mij los. Omdat mijn zoon niet op een witte school zat, kreeg hij niet de kansen die een leerling in een ander deel van de stad had. Ik wilde aan iedereen laten zien dat dit onrecht elke dag plaatsvindt in onze samenleving. Ik werd actief; ging in overleggen zitten, hielp de Transvaal Universiteit op te zetten en schreef een kritische brief naar toenmalige wethouder Ingrid van Engelshoven. Dankzij haar ben ik in de politiek terecht gekomen. Kansengelijkheid is een recht voor alle kinderen en dat is precies waarvoor ik me inzet als gemeenteraadslid.”

Andere winnaars van de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs

De eerste Els Borst Netwerk Inspiratieprijs is uitgereikt aan Ingrid van Engelshoven. De voormalig Haagse D66-wethouder en Tweede Kamerlid voor D66 en nu minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werd tijdens het Els Borst Netwerk Event door een meerderheid van de aanwezige leden gekozen. Onder meer vanwege haar grote inzet en toewijding voor de vereniging en haar werk als wethouder op het gebied van kenniseconomie, jeugd en onderwijs.

In 2016 is de Inspiratieprijs uitgereikt aan Truus Houtepen voor haar grote inzet voor D66.Truus heeft zich op vele plekken binnen en buiten D66 ingezet op bestuurlijk en politiek niveau, zowel landelijk en vooral binnen Brabant. Zo was zij onder andere raadslid, Statenlid en afdelingsvoorzitter. Met haar grote staat van dienst, enthousiasme en gedrevenheid inspireert zij veel vrouwen om actief te worden en zich in te zetten.

In 2017 is de Inspiratieprijs gegaan naar de Groningse Wieke Paulusma. Zij is raadslid in Groningen en zet zich onvoorwaardelijk in voor meer vrouwen in de politiek, met name op lokaal niveau. Daarnaast heeft Paulusma een motie ingediend tijdens het D66-congres voor een tijdelijk vrouwenquotum. De motie werd door het congres aangenomen. Met haar inzet en enthousiasme weet zij vrouwen te inspireren en motiveren om politiek actief te worden.

In 2018 is de Inspiratieprijs gegaan naar Yassmine el Ksaihi. Zij is raadslid in Amsterdam en wil bijdragen aan een creatief, talentvol, geëmancipeerd Amsterdam. Zij probeert actief bewoners te betrekken bij politiek en haar initiatieven. Zij draagt actief vrouwelijke rolmodellen – waaronder haar moeder – uit en wil zo ook andere vrouwen en meisjes (politiek) actief te worden.

In 2019 is de Inspiratieprijs uitgereikt aan Raquel Garcia. Ze is op dit moment voorzitter van D66 Fryslân en stond op plek 8 voor de Europese verkiezingen. Met haar campagne wist ze een brede groep mensen te bereiken en voor zich te winnen. Daarnaast was Raquel in 2018 betrokken bij de oprichting van de Friese afdeling van het Els Borst Netwerk.

Laatst gewijzigd op 27 mei 2021