De EBN Podcast

Luister hier naar de eenmalige unieke EBN Podcast over vrouwelijk leiderschap via: iTunes, Spotify, Soundcloud of YouTube

Vrouwelijk leiderschap
Een aantal maanden geleden ontstond het idee om als alternatief voor de jaarlijkse netwerkdag een podcast te maken om iedereen deze zomer alsnog te kunnen inspireren. Het thema was al snel bedacht: vrouwelijk leiderschap.
De afgelopen tijd is er namelijk veel aandacht geweest voor het verband tussen vrouwelijk leiderschap en de mate van succes waarin men de coronacrisis aanpakt. Dit laat ons nadenken over de vraag welke vorm van leiderschap nodig is in crisistijd, maar ook in rustige perioden.

Hierover zijn we in gesprek gegaan met twee geweldige powervrouwen: D66 vicepremier en minister voor Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren en Kaouthar Darmoni, directeur-bestuurder van kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis Atria. Zij vertellen wat leiderschap voor hen betekent, wat hun ervaringen zijn met leiderschap en welke rol hun achtergrond hierin speelt. Dit alles onder bezielende leiding van Susannah Herman: vice-fractievoorzitter en D66-raadslid in Leiden maar daarnaast ook podcastmaakster van de ‘Gave Wijven Podcast’. Het resultaat is een podcast vol inspiratie, tips, passie, humor, authenticiteit en kracht. Precies waar we naar op zoek waren en daarom zijn we ontzettend blij dat we de inhoud nu met iedereen kunnen delen! We hopen dat je er net zo van gaat genieten als wij.

Meer informatie over de sprekers

Kajsa Ollongren
De eerste spreker van deze podcast is vicepremier en D66-minister voor Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren. Ze studeerde economie en geschiedenis in Amsterdam. Ook volgde ze de opleiding administration publique in Parijs en de leergang Buitenlandse Betrekkingen aan het Clingendael Instituut. Na haar studies werkte Ollongren van 1992 tot 2007 bij het ministerie van Economische Zaken. In 2007 maakte ze de overstap naar het ministerie van Algemene Zaken, waar ze o.a. de functie van Secretaris-Generaal bekleedde. Ollongren was van juni 2014 tot oktober 2017 wethouder van Amsterdam en in september 2017 werd zij daar loco-burgemeester. Sinds oktober 2017 is Ollongren vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in het kabinet-Rutte III. Beide functies legde ze in november 2019 vanwege ziekte tijdelijk neer, maar ze keerde op 14 april 2020 terug als minister en nam op 14 mei 2020 haar taak als vicepremier weer op. Vorige maand interviewde het Algemeen Dagblad Kajsa Ollongren over haar weg terug naar Den Haag.

Kaouthar Darmoni

De tweede spreker is Kaouthar Darmoni. Sinds oktober 2019 is zij de nieuwe directeur-bestuurder van Atria, het kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis. Darmoni is van oorsprong Tunesisch. Ze studeerde af op genderstudies aan de Université Paris-Sorbonne en promoveerde aan de Université Lumières Lyon II. Darmoni heeft bijna twintig jaar ervaring met gender- en media studies en is daarnaast een ervaren ondernemer, spreker over vrouwelijk leiderschap en mediapersoonlijkheid. Ze is daarnaast actief binnen verschillende internationale vrouwenbewegingen. Wil je alvast meer weten over Kaouthar Darmoni? Lees dan hier een interview met haar dat onlangs verscheen in de Volkskrant.

Klik hier voor de EBN Podcast via iTunes, Spotify, Soundcloud of YouTube.

Laatst gewijzigd op 3 juli 2020